1
1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران.
2
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
چکیده
برای فهم آثار عرفانی که اغلب حاصل تجربهها و آموزههای عرفانی شاعران عارف است، صور خیال نقش زیادی داشته و جزء لاینفک آثار عرفانی است. صاحبان این آثار به شکلی آسان و همه فهم از حکایات، داستانها، امثال، قصههای تمثیلی و رمزی برای تصویر و استدلال و توجیه دعاوی و اقوال خود بهره میگرفتهاند تا تصوّر و قبول آنها برای اذهان آحاد مردم به آسانی انجام گیرد. مثنوی عرفانی «المعنویهالخفیه» سرودة شیخ ابراهیم گلشنی بردعی یکی از این آثار است. شاعر از بزرگان صوفیه و پیروان طریقت آذربایجان در سدۀ نهم هجری است و مثنوی وی نظیرهای بر مثنوی معنوی مولاناست. موضوع و هدف این مقاله که به روش تحلیل اطلاعات و کتابخانهای انجام شده است، بررسی انواع شگردهای تمثیلی همانند داستان تمثیلی، پارابل، اگزمپلوم، نماد، اسطوره و تمثیلات قرآنی است که شاعر برای تفهیم تاثیر مستقیم نفس، هواپرستی، زن بارگی، شهرت طلبی، طول امل، ، تغییر قضا و قدر و... برای مخاطب تبیین و تشریح کرده است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که تمثیل داستانی(الیگوری) پر بسامدترین نوع تمثیل این مثنوی است.
اخلاقی, علی, محمودی, مریم. (1399). گونه های تمثیل در مثنوی المعنویه الخفیه اثر ابراهیم گلشنی بردعی. فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 12(44), 1-27.
MLA
علی اخلاقی; مریم محمودی. "گونه های تمثیل در مثنوی المعنویه الخفیه اثر ابراهیم گلشنی بردعی". فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 12, 44, 1399, 1-27.
HARVARD
اخلاقی, علی, محمودی, مریم. (1399). 'گونه های تمثیل در مثنوی المعنویه الخفیه اثر ابراهیم گلشنی بردعی', فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 12(44), pp. 1-27.
VANCOUVER
اخلاقی, علی, محمودی, مریم. گونه های تمثیل در مثنوی المعنویه الخفیه اثر ابراهیم گلشنی بردعی. فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 1399; 12(44): 1-27.