داوودی پور, غلامرضا, دادبه, اصغر. (1391). بررسی و تحلیل تمثیلهای تعلیمی وحدت وجود و تجلّی در شرح رباعیّات جامی. فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 4(14), 65-80.
غلامرضا داوودی پور; اصغر دادبه. "بررسی و تحلیل تمثیلهای تعلیمی وحدت وجود و تجلّی در شرح رباعیّات جامی". فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 4, 14, 1391, 65-80.
داوودی پور, غلامرضا, دادبه, اصغر. (1391). 'بررسی و تحلیل تمثیلهای تعلیمی وحدت وجود و تجلّی در شرح رباعیّات جامی', فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 4(14), pp. 65-80.
داوودی پور, غلامرضا, دادبه, اصغر. بررسی و تحلیل تمثیلهای تعلیمی وحدت وجود و تجلّی در شرح رباعیّات جامی. فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 1391; 4(14): 65-80.
بررسی و تحلیل تمثیلهای تعلیمی وحدت وجود و تجلّی در شرح رباعیّات جامی
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد نجفآباد
2استاد فلسفه و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تهران شمال
چکیده
در این مقاله که بر مبنای کارکرد تمثیلات تعلیمی در شرح رباعبّات جامی - که رساله ای در شرح وحدت وجود و آرای ابن عربی است- سامان یافته و موضوع با تکیه بر جنبه تعلیمی آن در ترازوی بحث و نظر سنجیده شده است. ابتدا دربارۀ تمثیل؛ وحدت وجود و تجلّی به کوتاهی توضیحاتی داده شده، سپس تمثیل های موجود در متن، در زیر هشت بخش جداگانه شامل تمثیل «نور و خورشید، آتش، آیینه، شیشه، جریان آب، دریا و بحر، حروف و اعداد» طبقه بندی و تشریح و توضیح شده است و در پایان جمع بندی و نتیجه گیری مباحث صورت گرفته است.