1
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد بوشهر- ایران
2
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد ایذه - ایران
چکیده
شعر انقلاب هر چند عمدتاً در حوزه قالبهای شناخته شده کلاسیک و نو حرکت کرده است اما فضاهایی تازه و درون مایهای متفاوت با پیشینه ریشهدار خویش آفریده است. نگاه به انسان و جهان و حرکت در قلمروی اندیشهها و مضامین مذهبی به گونهای در شعر انقلاب دیده میشود، که هرگز تا این گستردگی و عمق در سرودههای قبل از انقلاب و حتی دورههای دوردست ادبیات ما سابقه نداشته است. توجه به عناصر ارزشی، اخلاقی، تعلیمی، پیوند با تاریخ، تلمیح و تطابق تاریخی حتی خارج از مرز جغرافیایی و تکریم از انقلابیون، بنیادیترین عوامل نوپردازی در قالبها هستند. نوگرایی در شعر انقلاب و پس از آن تغییر در زبان و تعبیرات و تازگی مضامین و اندیشه با حفظ قالب بوده است. پیوستگی معنایی در قالبهای کهن پس از انقلاب و انسجام در نظم عمومی تازگی دارد. بنیانهای عقیدتی انقلاب، در قالب موجب رواج اصطلاحات رایج فرهنگ دینی شد و این امر خود راه گشای بسیاری از نوآوریها در قلمروی تعبیرات و ارتباطهای واژگانی بود.
حسینی کازرونی, سید احمد, کمالی بانیانی, محمد رضا. (1392). نقش عناصر تعلیمی در دگردیسی قالب مثنوی در شعر انقلاب. فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 5(17), 73-84.
MLA
سید احمد حسینی کازرونی; محمد رضا کمالی بانیانی. "نقش عناصر تعلیمی در دگردیسی قالب مثنوی در شعر انقلاب". فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 5, 17, 1392, 73-84.
HARVARD
حسینی کازرونی, سید احمد, کمالی بانیانی, محمد رضا. (1392). 'نقش عناصر تعلیمی در دگردیسی قالب مثنوی در شعر انقلاب', فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 5(17), pp. 73-84.
VANCOUVER
حسینی کازرونی, سید احمد, کمالی بانیانی, محمد رضا. نقش عناصر تعلیمی در دگردیسی قالب مثنوی در شعر انقلاب. فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 1392; 5(17): 73-84.