• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
شماره شماره 26
شماره شماره 25
شماره شماره 24
شماره شماره 23
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
رضایی, لیلا, جاهدجاه, عباس. (1394). بررسی شیوه‌ی روایت تمثیلی «پیر چنگی» در مثنوی از منظر پسامدرنیسم. فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 7(23), 61-78.
لیلا رضایی; عباس جاهدجاه. "بررسی شیوه‌ی روایت تمثیلی «پیر چنگی» در مثنوی از منظر پسامدرنیسم". فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 7, 23, 1394, 61-78.
رضایی, لیلا, جاهدجاه, عباس. (1394). 'بررسی شیوه‌ی روایت تمثیلی «پیر چنگی» در مثنوی از منظر پسامدرنیسم', فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 7(23), pp. 61-78.
رضایی, لیلا, جاهدجاه, عباس. بررسی شیوه‌ی روایت تمثیلی «پیر چنگی» در مثنوی از منظر پسامدرنیسم. فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 1394; 7(23): 61-78.

بررسی شیوه‌ی روایت تمثیلی «پیر چنگی» در مثنوی از منظر پسامدرنیسم

مقاله 4، دوره 7، شماره 23، بهار 1394، صفحه 61-78  XML اصل مقاله (153.24 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
لیلا رضایی email 1؛ عباس جاهدجاه2
1استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خلیج فارس- بوشهر- ایران
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور- بوشهر- ایران
چکیده
مثنوی معنوی از نظر نوآوری در شیوه‌های روایت در میان متون کهن ادب فارسی، اثری منحصر به فرد است. شگردهای بدیع مولوی در بازروایت حکایت‌ها – که پیش از مثنوی در آثار دیگر ادب فارسی ذکر شده‌اند- گاه تا به جایی پیش می‌رود که نزدیکی‌ها و شباهت‌هایی را به روایت‌های مدرن و پسامدرن به نمایش می‌گذارد. یکی از حکایت‌های متفاوت و نوآورانه‌ی مثنوی، حکایت «پیر چنگی» است. مولوی در پرداخت این روایت، تغییرات بسیاری ایجاد کرده و آن را از شکل اصلی که در کتاب اسرارالتوحید محمد بن منور ذکر شده دور کرده است. در پژوهش حاضر روایت تمثیلی مولوی از «پیر چنگی» از منظر نقد پسامدرن و با کمک آرای برایان مک‌هیل (Brian McHale) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتیجه‌ی به دست آمده نشان می‌دهد که در این داستان شواهدی از مرگ مؤلف، خودمختاری شخصیت، افول کلان‌روایت، پایان باز و تداخل دنیاهای موازی (دنیای واقعی و تخیلی) را می‌توان مشاهده کرد.  
کلیدواژه‌ها
روایت؛ پسامدرنیسم؛ مولوی؛ مثنوی معنوی؛ پیر چنگی؛ روایت تمثیلی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 452
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 691
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر

Journal Management System. Designed by sinaweb.